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Invisible connections

Professeur : Jesús Alberto Benitez
Spécialité du workshop : -

Type de cours : workshop
Option : Art
Semestres : 3, 5, 7 et 9
Années concernées : 2, 3, 4 et 5
Dates : du 29 novembre au 2 décembre
Nombre d'élèves : 12

Objectifs

How to make visible something that exists but remains indiscernible to the human?
Can we form a partial understanding through fragments?
What does working with the non-human consist of?

Explore worlds and phenomena that exist beyond human perception; that are invisible to the naked eye.

Work in the material(s) & processes of your choice to create an artwork (a system, an event) that addresses and is inspired by your chosen invisible subject.
Your subject can be anything—living or not—that exists but is outside of human perception (sound that isn’t a human frequency, matter only visible  with a microscope etc).
Some examples: frequencies (5G), microorganisms, pheromones, spirit, fantoms, virus…

We will start with 1 day of group visual research to brainstorm our ideas & then 2 days of individual/duo studio work to develop an artwork before a group hanging on the final afternoon.   

Contenu

Four immersive days working with worlds that exist beyond human perception.

Day 1 - introduction to workshop & if time permitted, begin visual research

Day 2 - Collective Visual research:

  • Morning: Gather visual research of your idea. “Visual research” can be interpreted broadly, but remember: it needs to be a visual support that helps you convey your idea to us.
  • After lunch: in small groups, you’ll collectively give feedback on each other’s ideas & taking into account each other’s feedback, refine and finesse your idea(s) & its visuals.
  • End of day: you'll individually present your idea(s) with visual support in an informal group critical session.

 

Day 3 - Visual research to Form:

  • Individually you'll begin your plastic experiments—all mediums are possible (sound, performance, smell, food, text, anything!).
  • Remember: the focus is on the quality of the idea; on how to work with the “indiscernible” quality of your subject matter.
  • Following your experiments, you will realise one (or more) works.
  • End of day: as a group, you will decide a presentation in the studio for end of day 4

Day 4 - Finalising form & hanging:

  • Morning: Finishing artworks
  • Group lunch
  • After lunch: hanging
  • End of day: individual evaluation

Savoir-faire/attendus

  • Volonté de partager des idées et de participer collectivement
  • La capacité de se concentrer sur votre travail individuel
  • La motivation, ouverture et implication dans le contenu et les étapes du workshop

Evaluation

  • Qualité de présence et ponctualité de l’élève en atelier
  • Engagement dans le travail collectif et personnel
  • Capacité de l'étudiant à produire des recherches visuelles qui enrichissent sa réflexion
  • Capacité de faire émerger une idée et la mener jusqu'à sa réalisation, en mettant l'accent sur l'idée (au potentiel de l'œuvre finale)
  • Qualité de l'accrochage final

Bibliographie

Intervenante

Sarah Sandler est une artiste et chercheuse basée à Lyon. Après des études d’architecture et de pratiques curatoriales Sarah est sortie diplômée de la Haute École d’art et de design (HEAD–Genève) avec un Master en Arts visuels (Work. Master). Empruntant aux champs de l’anthropologie et de l’écologie, Sarah utilise la narration spéculative et la science-fiction pour créer des œuvres visuelles aux formes variées – installations et sculptures, mais aussi film et textes.